Geschiedenis v.v. Havelte

Weliswaar is v.v. Havelte opgericht in 1964, dat neemt niet weg dat er al veel eerder werd gevoetbald in Havelte.
In de jaren 30 werd er gevoetbald onder de naam HVC en werd deelgenomen aan de competitie van de Zwolse afdeling. In de begin jaren 40 veranderde de naam in Havelte en speelde men op het terrein achter het toenmalige Hotel Buter en vervolgens op de Konijnenbergen. Het speelveld werd opgevolgd door het terrein tussen de Schapendrift en de Meidoornlaan om vervolgens in een lange reeks van jaren aan de Eursingerkerkweg te spelen, het huidige evenemententerrein en rugbyveld.
SInds 1977 speelt Havelte op sportpark De Meerkamp.

In 1955 kwam het tot één grote voetbalvereniging in de gemeente Havelte. Darp, Havelte en Wapserveen fuseerden en gingen verder onder de naam DHW. Een sterke combinatie die al in 1956 kampioen werd. Toch was DHW geen lang leven beschoren. In 1961 haakte Wapserveen af en in 1962 ook Darp. Zij gingen zelfstandig verder als v.v. Wapserveen en s.v. DVSV. Dit betekende het einde van DHW en werd in 1964 v.v. Havelte geboren. Er werd gestart met een 1e en 2e elftal.

Het heren 1 van Havelte is in de loop der jaren meestal terug te vinden in de 4e klasse KNVB.
In het seizoen 1979/80 weet Havelte voor het eerst te promoveren naar de 3e klasse.
In het seizoen 1995/96 weet v.v. Havelte de Drentse beker te winnen.

In 1969 is er voor het eerst een dameselftal actief. Er wordt dan een wedstrijd gespeeld tussen twee damesteams om een steentje bij te dragen voor een nieuw clubgebouw.
In het seizoen 76/77 is er voor het eerst een echt damesteam met 14 spelers. In 1980 worden de dames voor het eerst kampioen. Helaas werd het damesteam in datzelfde jaar ontbonden vanwege te weinig dames. In 1985/86 is er voor het eerst een meisjesteam, waarvan de meiden in 1986/87 weer uitkomen als damesteam. Dit succesvolle damesteam weet het te schoppen tot de hoofdklasse en spelen zelfs in de Districtsklasse Noord. In 2004/2005 komt er wederom een einde aan het damesteam, maar dan zijn er inmiddels meerdere meisjesteams actief binnen de club. In 2020 is er geen sprake meer van meisjes/damesteams, maar zijn er een aantal meisjes actief in gemengde teams.